סוכה שהיא גבוהה למעלה מעשרים אמה פסולה, ורבי יהודה מכשיר. ושאינה גבוהה עשרים טפחים, ושאין לה (שלשה) דפנות, ושחמתה מרובה מצלתה, פסולה:
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
You're already on-line, you might as well learn a little Torah. If you are like me you have difficulty following the משא ומתן of the Gemara. I'm interested in seeing if the blog format will aid in gaining a mental conception of the Talmudic discussion.
22 comments:
תנן התם (עירובין ב) "מבוט שהוא גבוה מעשרים אמה ימעט, ורבי יהודה אומר אינו צריך" מי שנא גבי סוכה דתני פסולה ומאי שנא גבי מבוי דתני תקנתא
?
סוכה דאורייתא תני פסולה, מבוי דרבנן תני תקנתא
ואיבעית אימא בדאורייתא נמי תני תקנתא מיהו סוכה (דנפישי מילתה) פסיק ותני פסולה, מבוי דלא נפיש מיליה תני תקנתא
מנא הני מילי
?
"?מנא הני מילי"
דאמר קרא "למען ידעו דורותיכם כי בסוכות הושבתי את בני ישראל" (ויקרא כג), עד עשרים אמה אדם יודע שהוא דר בסוכה, למעלה מעשרים אמה אין אדם יודע שדר בסוכה משום דלא שלטא בה עינא"
"?מנא מני מילי"
מהכא "וסוכה תהיה לצל יומם מחורב" (ישעיה ד), עד עשרים אמה אדם יושב בצל סוכה, למעלה מעשרים אמה אין אדם יושב בצל סוכה, אלא בצל דפנות"
אלא, מעתה העושה סוכתו בעשתרות קרנים הכי נמי דלא הוי סוכה
" אלא, מעתה העושה סוכתו בעשתרות קרנים הכי נמי דלא הוי סוכה"
התם דל עשתרות קרנים איכא צל סוכה, הכא דל דפנות ליכא צל סוכה
"?מנא הני מילי"
מהכא "בסוכות תשבו שבעת ימים" (ויקרא כג), אמרה תורה כל שבעת הימים צא מדירת קבע ושב בדירת עראי. עד עשרים אמה אדם עושה דירתו דירת עראי, למעלה מעשרים אמה אין אדם עושה דירתו דירת עראי אלא דירת קבע.
אלא, מעתה עשה מחיצות של ברזל וסיכך על גבן הכי נמי דלא הוי סוכה.
הכי קאמינא לך, עד כ' אמה דאדם עושה דירתו דירת עראי כי עביד ליה דירת קבע נמי נפיק למעלה מכ' עביד ליה דירת עראי נמי לא נפיק
כולהו כרבה לא אמרי ההוא ידיעה לדורות היא
כרבי זירא נמי לא אמרי ההוא לימות המשיח הוא דכתיב
אם כן, לימא קרא "וחופה תהיה לצל יומם" שמעת מינה תרתי
כרבא נמי לא אמרי משום קושיא דאביי
?כמאן אזלא הא
דאמר ר' יאשיה אמר רב, מחלוקת [בין ר' יהודה ובין הרבנן] בשאין דפנות מגיעות לסכך, אבל דפנות מגיעות לסכך אפילו למעלה מעשרים אמה כשרה
?כמאן
כרבה.
דאמר משום דלא שלטא בה עינא, וכיון דדפנות מגיעות לסכך, משלט שלטא בה עינא
?כמאן אזלא הא
דאמר רב הונא אמר רב, מחלוקת בשאין בה אלא ארבע אמות על ארבע אמות, אבל יש בה יותר מארבע אמות על ארבע אמות אפילו למעלה מעשרים אמה כשרה
?כמאן
כרבי זירא
דאמר משום צל הוא וכיון דרויחא איכא צל סוכה
?כמאן אזלא הא
דאמר רב חנן בר רבה אמר רב, מחלוקת בשאינה מחזקת אלא כדי ראשו ורובו ושולחנו, אבל מחזקת יותר מכדי ראשו ורובו ושולחנו אפילו למעלה מעשרים אמה כשרה
דלא כחד
בשלמה דרבי יאשיה פליגא אדרב הונה ורב חנן בר רבה דאינהו קא יהבי שעורא במשכא ואיהו לא קא יהיב שעורא במשכא אלא רב הונא ורב חנן בר רבה נימא בהכשר סוכה קמיפלגי דמר סבר הכשר סוכה בארבע אמות ומר סבר הכשר סוכה במחזקת ראשו ורובו ושולחנו
Post a Comment