Monday, March 22, 2010

סוכה ב"א

סוכה שהיא גבוהה למעלה מעשרים אמה פסולה, ורבי יהודה מכשיר. ושאינה גבוהה עשרים טפחים, ושאין לה (שלשה) דפנות, ושחמתה מרובה מצלתה, פסולה:

22 comments:

Anonymous said...

תנן התם (עירובין ב) "מבוט שהוא גבוה מעשרים אמה ימעט, ורבי יהודה אומר אינו צריך" מי שנא גבי סוכה דתני פסולה ומאי שנא גבי מבוי דתני תקנתא
?

Anonymous said...

סוכה דאורייתא תני פסולה, מבוי דרבנן תני תקנתא

Anonymous said...

ואיבעית אימא בדאורייתא נמי תני תקנתא מיהו סוכה (דנפישי מילתה) פסיק ותני פסולה, מבוי דלא נפיש מיליה תני תקנתא

Anonymous said...

מנא הני מילי
?

אמר רבה said...

"?מנא הני מילי"

דאמר קרא "למען ידעו דורותיכם כי בסוכות הושבתי את בני ישראל" (ויקרא כג), עד עשרים אמה אדם יודע שהוא דר בסוכה, למעלה מעשרים אמה אין אדם יודע שדר בסוכה משום דלא שלטא בה עינא"

רבי זירא אמר said...

"?מנא מני מילי"

מהכא "וסוכה תהיה לצל יומם מחורב" (ישעיה ד), עד עשרים אמה אדם יושב בצל סוכה, למעלה מעשרים אמה אין אדם יושב בצל סוכה, אלא בצל דפנות"

א"ל אביי said...

אלא, מעתה העושה סוכתו בעשתרות קרנים הכי נמי דלא הוי סוכה

רבי זירא said...

" אלא, מעתה העושה סוכתו בעשתרות קרנים הכי נמי דלא הוי סוכה"

התם דל עשתרות קרנים איכא צל סוכה, הכא דל דפנות ליכא צל סוכה

רבא אמר said...

"?מנא הני מילי"

מהכא "בסוכות תשבו שבעת ימים" (ויקרא כג), אמרה תורה כל שבעת הימים צא מדירת קבע ושב בדירת עראי. עד עשרים אמה אדם עושה דירתו דירת עראי, למעלה מעשרים אמה אין אדם עושה דירתו דירת עראי אלא דירת קבע.

א"ל אביי said...

אלא, מעתה עשה מחיצות של ברזל וסיכך על גבן הכי נמי דלא הוי סוכה.

רבא said...

הכי קאמינא לך, עד כ' אמה דאדם עושה דירתו דירת עראי כי עביד ליה דירת קבע נמי נפיק למעלה מכ' עביד ליה דירת עראי נמי לא נפיק

Anonymous said...

כולהו כרבה לא אמרי ההוא ידיעה לדורות היא

Anonymous said...

כרבי זירא נמי לא אמרי ההוא לימות המשיח הוא דכתיב

רבי זירא said...

אם כן, לימא קרא "וחופה תהיה לצל יומם" שמעת מינה תרתי

Anonymous said...

כרבא נמי לא אמרי משום קושיא דאביי

Anonymous said...

?כמאן אזלא הא

דאמר ר' יאשיה אמר רב, מחלוקת [בין ר' יהודה ובין הרבנן] בשאין דפנות מגיעות לסכך, אבל דפנות מגיעות לסכך אפילו למעלה מעשרים אמה כשרה

Anonymous said...

?כמאן

כרבה.

דאמר משום דלא שלטא בה עינא, וכיון דדפנות מגיעות לסכך, משלט שלטא בה עינא

Anonymous said...

?כמאן אזלא הא

דאמר רב הונא אמר רב, מחלוקת בשאין בה אלא ארבע אמות על ארבע אמות, אבל יש בה יותר מארבע אמות על ארבע אמות אפילו למעלה מעשרים אמה כשרה

Anonymous said...

?כמאן

כרבי זירא

דאמר משום צל הוא וכיון דרויחא איכא צל סוכה

Anonymous said...

?כמאן אזלא הא
דאמר רב חנן בר רבה אמר רב, מחלוקת בשאינה מחזקת אלא כדי ראשו ורובו ושולחנו, אבל מחזקת יותר מכדי ראשו ורובו ושולחנו אפילו למעלה מעשרים אמה כשרה

Anonymous said...

דלא כחד

Anonymous said...

בשלמה דרבי יאשיה פליגא אדרב הונה ורב חנן בר רבה דאינהו קא יהבי שעורא במשכא ואיהו לא קא יהיב שעורא במשכא אלא רב הונא ורב חנן בר רבה נימא בהכשר סוכה קמיפלגי דמר סבר הכשר סוכה בארבע אמות ומר סבר הכשר סוכה במחזקת ראשו ורובו ושולחנו