Thursday, May 22, 2008

שבת לו:ב, פרק כירה

כירה שהסיקוה בקש ובגבבא, נותנים עליה תבשיל. בגפת ובעצים, לא יתן עד שיגרוף או עד שיתן את האפר.

בית שמאי אומרים, "חמין עבל לא תבשיל"

ובית הלל אומרים, "חמין ותבשיל."

בית שמאי אומרים, "נוטלין עבל לא מחזירין."

ובית הלל אומרים, "אף מחזירין

7 comments:

Anonymous said...

האי "לא יתן", לא יחזיר הוא, אבל לשהות משהין, אף על פי שאינו גרוף ו אינו קטום?

ומני הנניה היא, דתניא "חנניה אומר, 'כל שהוא כמאכל בן דרוסאי מותר לשהותו על גבי כירה אע"פ שאינו גרוף ואינו קטום.'"

או דילמא לשהות תנן, ואי גרוף וקטום אין , אי לא לא. וכל שכן להחזיר

Anonymous said...

ת"ש מדקתני תרי בבי במתני':

(1)"ב"ש אומרים, 'חמין, אבל לא תבשיל' ובית הלל אומרים , 'חמין ותבשיל''

(2)"ב"ש אומרים, 'נוטלין, אבל לא מחזירין' וב"ה אומרים, 'אף מחזירין'"

אי אמרת בשלמא לשהות תנן, הכי קתני:

כירה שהסיקוה בקש ובגבבא משהין עליה תבשיל, בגפת ובעיצים לא ישהא עד שיגרוף או עד שיתן אפר.

ומה הן משהין? "בית שמאי אומרים, 'חמין, אבל לא תבשיל' וב"ה אומרים, 'חמין ותבשיל''

וכי היכי דפליגי בלשהות פליגי נמי בלהחזיר, ש"בית שמאי אומרים, 'נוטלין, אבל לא מחזירין' וב"ה אומרים, 'אף מחזירין'"

אלא אי אמרת להחזיר תנן, הכי קתני:

כירה שהסיקוה בקש וגבבא מחזירין עליה תבשיל, בגפת ובעעים לא יחזיר עד שיגרוף או עד שיתן אפר.

ומה הן מחזירין?"בית שמאי אומרים, 'חמין, אבל לא תבשיל' ובית הלל אומרים, 'חמין ותבשיל''

"בית שמאי אומרים, 'נוטלין, אבל לא מחזירין' ובית הלל אומרים, 'אף מחזירין'" הא תו למה
?!

Anonymous said...

לעולם אימא לך להחזיר תנן, וחסורי מיחסרא. והכי קתני:

כירה שהדיקוה בקש ובגבבא, מחזירין עליה תבשיל. בגפת ובעצים, לא יחזיר עד שיגרוף או עד שיתן את האפר.

אבל לשהות משהין, אע"פ שאינו גרוף ואינו קטום. ומה הן משהין?

בית שמאי אומריםת "חמין, אבל לא תבשיל." ובית הלל אומרים, "חמין ותבשיל."

והך חזרה דאמרי לך, לאו דברי הכל היא, אלא מחלוקת בית שמאי ובית הלל, שבית שמאי אומרים, "נוטלין ולא מחזירין." ובית הלל אומרים, "אף מחזירין."

Anonymous said...

ת"ש דאמר ר' חלבו, א"ר חמא בר גוריא, אמר רב, "לא שנו אלא על גבה, אבל לתוכה אסור."

אי אמרת בשלמא להחזיר תנן, היינו דשני בין תוכה לעל גבה. אלא אי אמרת לשהות תנן, מה לי תוכה מה לי על גבה
?

Anonymous said...

סברת ר' חלבו ארישא קאי? אסיפא קאי!

"ובית הלל אומרים, 'אף מחזירין'" ואמר ר' חלבו, אמר רב חמא בר גוריא, אמר רב, "לא שנו אלא על גבה, אבל תוכה אסור."

Anonymous said...

תא שמא,

"ב' כירות המתאימות, אחת גרופה וקטומה ואחת שאינה גרופה ואינה קטומה, משהין על גבי גרופה וקטומה ואין משהין על שאינו גרופה ואינה קטומה. ומה הן משהין? בית שמאי אומרים, 'ולא כלום' ובית הלל אומרים, 'חמין, אבל לא תבשיל.' עקר דברי הכל לא יחזיר. --דברי רבי מאיר.

רבי יהודה אמר, 'בית שמאי אומרים, 'חמין, אבל לא תבשיל' ובית הלל אומרים, 'חמין ותבשיל.' בית שמאי אומרים, 'נוטלין, אבל לא מחזירין.' ובית הלל אומרים, 'אף מחזירין.'"

אי אמרת בשלמא לשהות תנן, מתני' מני? רבי יהודה היא. אי אמרת להחזיר תנן, מתניתין מני? לא רבי יהודה, ולא ר' מאיר. אי רבי מאיר, קשיא לב"ש בחדא ולבית הלל בתרתי. אי רבי יהודה, קשיא גרופה וקטומה.

I

Anonymous said...

לעולם אימא לך להחזיר תנן, ותנא דידן סבר לה כרבי יהודה בחדא ופליג עליה בחדא. סבר לה כרבי יהודה בחדא, בחמין ותבשיל ונוטלין ומחזירין, ופליג עליה בחדא, דאילו תנא דידן סבר לשהות, ואף על פי שאינו גרוף וקטום. ורבי יהודה סבר בלשהות נמי גרוף וקטום אין, אי לא לא