Friday, May 23, 2008

כירה שהסיקוה בקש ובגבבא, נותנים עליה תבשיל. בגפת ובעצים, לא יתן עד שיגרוף או עד שיתן את האפר.

בית שמאי אומרים, "חמין עבל לא תבשיל"

ובית הלל אומרים, "חמין ותבשיל."

בית שמאי אומרים, "נוטלין עבל לא מחזירין."

ובית הלל אומרים, "אף מחזירי


איבעיא להו:

האי "לא יתן", לא יחזיר הוא, אבל לשהות משהין, אף על פי שאינו גרוף ו אינו קטום?

ומני הנניה היא, דתניא "חנניה אומר, 'כל שהוא כמאכל בן דרוסאי מותר לשהותו על גבי כירה אע"פ שאינו גרוף ואינו קטום.'"

או דילמא לשהות תנן, ואי גרוף וקטום אין , אי לא לא. וכל שכן להחזיר

ת"ש מדקתני תרי בבי במתני':

(1)"ב"ש אומרים, 'חמין, אבל לא תבשיל' ובית הלל אומרים , 'חמין ותבשיל''

(2)"ב"ש אומרים, 'נוטלין, אבל לא מחזירין' וב"ה אומרים, 'אף מחזירין'"

אי אמרת בשלמא לשהות תנן, הכי קתני:

כירה שהסיקוה בקש ובגבבא משהין עליה תבשיל, בגפת ובעיצים לא ישהא עד שיגרוף או עד שיתן אפר.

ומה הן משהין? "בית שמאי אומרים, 'חמין, אבל לא תבשיל' וב"ה אומרים, 'חמין ותבשיל''

וכי היכי דפליגי בלשהות פליגי נמי בלהחזיר, ש"בית שמאי אומרים, 'נוטלין, אבל לא מחזירין' וב"ה אומרים, 'אף מחזירין'"

אלא אי אמרת להחזיר תנן, הכי קתני:

כירה שהסיקוה בקש וגבבא מחזירין עליה תבשיל, בגפת ובעעים לא יחזיר עד שיגרוף או עד שיתן אפר.

ומה הן מחזירין?"בית שמאי אומרים, 'חמין, אבל לא תבשיל' ובית הלל אומרים, 'חמין ותבשיל''

"בית שמאי אומרים, 'נוטלין, אבל לא מחזירין' ובית הלל אומרים, 'אף מחזירין'" הא תו למה
?!

To Be Continued....

No comments: